Thursday, March 21, 2013

Work vs Family

Assalammualaikum

As a mother of 2 puteri, a wife to a lovely husband, a daughter to a caring parent, a rakan sekerja in an organization, a student to a public university and the most important is a servant to the Almighty (panjang sungguh jawatan ko cik yam!) macam-macam yang perlu dihadapi. Liku kehidupan setiap manusia ni tak sama, jadi siapa yang menghadapinya dia yang tahu. 

Saya menulis post ini ketika di hospital semasa anak saya di tahan wad. Btw, both my daughter is sleeping kalau tak jangan harapla boleh menaip ni.

Kisah harini adalah berkenaan dengan dugaan ibu-ibu yang perlu berhadapan dengan persekitaran pekerjaan yang kadang kala tidak memahami keperluan ibu di sisi seorang anak. Hurm, bukan keperluan. Tapi pada saya, adalah hati ibu itu sendiri yang sentiasa ingin bersama anak. As usual, tak semuanya indah! Semua ini adalah bergantung juga dengan suasana, keperluan, keadaan sesuatu kerjaya itu.

Saya rasa ramai ibu-ibu yang menghadapi dilemma bila masa anak sakit dan terpaksa cuti, namun keadaan di pejabat amat memerlukan khidmatnya. Ditambah pula dengan karenah pihak atasan yang macam tiada jalan lain untuk menjaya sesuatu, melainkan dengan kehadiran ibu itu juga.

Pada saya semua pihak perlu faham. Anak adalah amanah Allah, kerjaya juga amanah. Jadi, kedua-dua pun penting. Cuma saya berharap pihak tertentu mempunyai kefahaman tentang naluri keibuan yang semahu mungkin ingin bersama anaknya.

Kepada ibu-ibu, stay strong. Semua yang berlaku ada hikmahnya. Dan setiap kesusahan itu ada kemudahannya.



1 comment:

Teacher Yatee said...

btul tu cik yam. bkn je yg dh bergelar ibu, yg bkl ibu ni pun same...klu ada appointment jumpa doc or whatever berkaitan pregnancy ni, bkn main ssh nk lepaskan. yg xbagi pun bkn xpnh mengandung. keadaan org masing2 xsama. setiap org ada mslh sendiri.ni br mengandung, nanti klu baby dh keluar? ish..ish...sabar je cik yam :(