Tuesday, October 18, 2011

Ketuk-Ketuk-Sudip - Mak Yam - Resepi Ikan Bawal Kicap

Hello uolls.. Selamat datang ke rancangan Ketuk-ketuk-Sudip Mak Yam. Harini I nak share dengan uollss resepi  Ikan-Bawal-Masak-Kicap. 
Mudah saje ye uolss..
Mula mula mesti ada ikan bawal ye. Ala, tak kisah la ikan ape pun, janji ikan ye uollss. Kemudian tumiskan bawang merah ,serai , bawang putih , cili padi, cili kering sehingga garing dan naik baunye. Hati-hati ye jangan ade ketiak yang berbau... ehehehehhe.. i melawak je uolls..
Ok, dah siap tu masukkan air, kicap dan sedikit serbuk kari ye uolls. tak kirela rempah ayam ke kambing ke daging ke.. yang penting kari ok. K-A-R-I.
Lepas tu boleh la masukan ikan bawal yang sudah pun siap di goreng tadi. kacau-kacau-gaul-gaul. Tara.. dah siap untuk di makan bersama nasi panas!

Sedap! Pada tekak mak yam la.. tekak uolls i tak tahu lagi. Yela, tekak kan lain-lain. ehehehhehe
Oklah, uolls... sampai ketemu lagi dalam rancangan Ketuk-Ketuk-Sudip Mak Yam 
Daa...

7 comments:

Haza Wahida said...

wahhh sempoi resepi mak yam. ni resepi turun temurun ke

Uwa said...

Haza,

Resepi ciptaan sendiri. Mungkin diperturun kan kepada Adeena la kot hahaha

Teacher Yatee said...

oh time kaseh mak yam. yg butter chicken dh try aritu. yg lain2 ni aku simpan dlu utk kegunaan ms akan dtg.netau dpt dok same nt...amin...btw, thx mak yam.xsbr nk tgu episod baru ketuk2 sudip mak yam hahaha lawak gila nama rncangan ko ni...

Uwa said...

Teacher Yati,
ha. jangan lupa mengikuti episod seterusnye rancangan Ketuk-Ketuk-Sudip Mak Yam.

Buttermilk haritu jadi tak? ko pakai susu pekat kan? hahahahhaa

Uswah said...

perrr cam sodap je!!! ala ko masak ape pun sodap!!! goreng ayam simple pun sodap! tapaham i! bile nak panggil i datang makan lagi?? (haha muke tak malu mintak makanan)

Uwa said...

Uswah,
hahahaha.. ni puji lebey ni.

Ha, sile try.. shedap la jugak

Uwa said...

Meh la datang rumh! i masak lain kekekkee