Friday, April 09, 2010

Kisah bersalin II

Ok, jom sambung cerita balik.
After Mr Su turun bawah, dia ajak ke hospital. Tapi saya macam malas, sbb saya sangat pasti itu adalah contraction keracunan makanan akibat makan McD banyak sangat lunch+dinner.Almaklumlah, saya kan ada pengalaman keracunan makanan yang kronik. Tapi masa tu mmg dah sakit.
Suhaib keluarkan beg baju dari keta dia masuk ke Mr Red. Dan dan time saya nak bersalin ni, keta Mr su ekon rosak pulak. Nasib ada Mr Red ku yang masih gagah perkasa.. Masa ni, siap tambah-tambah barang lagi, telekong la Al-Quran la. Yela, manatau kot kot warded ke kan. So, bawakla semua sekali. Tapi, sampai-sampai hospital je, terus kena masuk labour hall !! Nak bersalin sudah!!Btw, sempat juga saya snap pic ni walaupun husben ku dah kecoh-kecoh suh masuk kereta cepat :p korang ingat tak, post ni saya dok terpikir kat mana saya nak sangkut tuala after mandi, saya tak sempat mandi pun kat hospital tu masa bersalin.hahahah
Masa on da way ke hospital tu, MasyaALLAH!! mmg rasa sakit sangat!!Senyap je saya dengan pegang pintu dengan seat kuat-kuat.Jalan pun MasyaALLAH, banyaknye bumper!!Kami selawat sepanjang perjalanan, nasib tak jem yela pukul 5pg!! dalam 20min sampai hospital.
Sesampai je kat kecemasan, saya turun dulu sbb Mr su nak p park keta. Tunggula saya kat kosi tepi tepi tu..memangla dah tak ralat nak jalan!! Naik wheelchair ke tingkat 4!! Sampai je kat wad bersalin,jumpa balik nurse tadi. Senyum senyum dia hehehehe
Terus dia kasi baju, and masuk dekat bilik screening. oh! udah 5cm!!! masa dia check tu, agak sakit la. sbb masa 2cm tu, takda rasa pape pula masa dia check. dengan muka seposen saya tanya nurse tu "sempat tak kalau saya nak bersalin kat teluk intan?"memang berhajat benar nak bersalin kat kampung..dengan tenangnye akak nurse tu cakap "adik, ni kena masuk dewan bersalin dah" :p.Masani Tuhan sajelah yang tahu, hah? dah nak bersalin dah saya ni??? Tolong tolong..hahahaha
Mr Su, still kat luar,dorang tak bagi masuk. Hp & handbag kat Mr Su jugak. Masatu sakit sangat!! Alangkah indah kalau ade husben bersama..Saya terus di tolak masuk ke labour hall. Sebelum tu dia drip masuk ubat ke air ke saya tak taula. Nak cucuk drip tu pun, 4kali cubaan baru jadi!! Mula tangan kiri 2 kali xdapat salur darah. Nurse tu panggil Dr pulak, Dr pun 2x cubaan baru la dapat. Tu pun dekat lengan.sepatutnya kat pergelangan tangan. Bila dia pasang kat lengan, susah nak gerak!!huhuhu.
Dr cakap, 1cm 1jam. So maybe dlm pkl 10 baru bersalin!! kedudukan katil bersalin tu, mmgla berhadapan dengan jam. Sangat lambat rasa masa berlalu, dengan kesakitan yang amat sangat. Di tambah pula dengan bunyi mesin yang monitor jantung baby. Memang rasa nak menagis!!
Banyak kali saya cakap, husben saya ada kat luar. Nurse cakap, kejap lagi kita kasi dia masuk ye. After kutuban pecah baru boleh masuk..kutuban saya tak pecah-pecah jugak. So, kena manual pecahkan. MasyaALLAH sangat sakit!!! masatu dah 7cm.
Saya agak lalok masa dia pecahkan tu, sbb dok hisap gas Entonox kot namanye yang sungguh menenangkan. Tapi sakitnya memang la tak dapat ditandingi!! Masatu still sorang-sorang dalam labour hall tu. Memang sentiasa selawat je, kuat lak tu saya selawat!! hahahahaha. Bila time contraction kuat mmg nak menagis rasa!!
Akhirnya suami saya pun dapat masuk, muka dia sangat terkejut melihat keadaan saya yang meronta-ronta. Agak pucat la dia time tu. Saya nak cerita pun dah lalok dok kesan gas tu. Sempat pegang kejap je tangan Mr Su lepas tu rasa mmg dah nak keluar sangat. Terus jerit Mr su soh panggil Doktor.
Saya tak teran lagi masatu, sbb nurse tu pesan. Jangan teran sebelum masa, nanti kepala baby jadi panjang and nanti penat tak larat nak teran lagi. After nurse datang, mmg dah time nak bersalin ni. Dia suruh angkat kaki and tarik kaki ke arah badan. Sangat sakit, time tu!! Teran punya teran, baru nampak rambut kata nurse tu. Mak ai, macammana nak teran ni sebenarnya!! Rasa dah habis teran dah, tapi xkeluar pun!! Time ni semua orang dalam tu kasi semangat!! Ha! Bagus!! sikit lagi!! Masani tak sure muka Mr Su macam na.
Saya dah penat sangat masa ni.Lepastu macam tiba tiba saya tengok ramai orang dalam bilik saya tu, Dr monitor kat mesin sebelah and dia cakap "adik, jantung baby dah lemah. Boleh ke kami vacum??" Dengan pantas saya menjawab "YA!!"mmg dah tak larat lagi.. Buatla apa saja asalkan baby ni keluar dari perutni.Lepas tu, saya dengar macam kelam kabut,dorang nak sediakan alatan2 kot. Mr Su, kena keluar dah time ni.Saya pun tak sure vacum tu macam mana. Maybe lebih kurang macam ni la kot.
Time vacum ni, kaki kena gantung kat tepi katil. Ade tiang dia letak, and ada tali untuk pegang masa teran. Masa ni mmg dapat rasa kepala keluar,kejap je badan semua pun keluar. Tapi tak dengar bunyi nagis pun! Saya dah risau, lepastu nurse ankat tunjuk kat saya. Dia cakap, baby gurl. Senyum saya dalam ke lalokan.Time tu nampak baby macam color biru hijau..lepastu, nurse masuk tuib apentah dalam mulut baby and last uuuweekkk..dgr dah bunyi dia!! Oh indahnya time tu.
Lepastu, still tak habis lagi saya dapat rasa macam ada tangan2 dalam perut. Saya tanya "Apa lagi doktor". Dia cakap nak keluarkan uri. Time ni sakit juga!! sbb gas tu dah tak di hisap sangat. Terasa juga uri tu keluar..gedebok!! macam terus perut rasa flat!!
Lepastu, time jahit kat bawah pulak!! OH!!! YA ALLAH, mmg sangat sakit!! terasa setiap kali jarum masuk keluar masa jahit tu!! saya mmg hisap gas tu sekuat hati, tapi mmg masih terasa sakitnya. Boleh doktor tu cakap, jangan angkat bontot masa dia jahit!! Peh, susah gila kot, kalau boleh rasa nak tendang-tendang orang-orang kat situ. Sakit SANGAT!!!
Alhamdulillah, 07:53 Selesai dah bersalin. dan di beri minum susu, sbb nurse tgok saya sangat lemah.
Mr Su pun di panggil masuk untuk azankan baby. dan lepak-lepak kejap dengan saya yang kepenatan. Yela, tak makan pape pun dari malam tadi. Masatu, saya tgok katil mmg berdarahdarah, seram!! hehehehehe.
Lepastu, Mr Su pun kena keluar sbb nurse nak tolak saya masuk ward. Tapi nak buat macam mana, lambat pulak. Tak ada katil kosong katanya. Alhamdulillah, akhirnya dapat katil and bilik yang best!! Nurse pun baik-baik je, tolak kan saya ke ward. Masatu dia nak suruh saya pegang baby atas wheelchair, tapi saya sangat penat and tak larat. Nurse baik hati tolong letak dalam trolley dan tolakkan. :P

Alhamdulillah. Proses kelahiran saya sekejap je ALLAH permudahkan. Tapi apa yang dapat saya katakan disini. Pengalaman bersalin adalah satu pengalaman yang sangat berharga! Semua ibu ada cerita dan pengalaman tersediri. Namun kelahiran tanpa sebarang pain killer,epidural induce dan ubat ubat lain adalah amat menyakitkan pada saya. Tapi sebagai seorang ibu, ia pengalaman yang sungguh idah.:p harap-harap terhapusla dosa-dosa kecil saya yang kemain bertimbun-timbun . Amin
Ok, nanti saya update pasal berpantang pulak ek :p

15 comments:

SoFiA.opY said...

wahahahahahahaha

aku gelak jela kan sepanjang membaca tadi!

ape2 pon tahniah roomate!aku kagom dan bangga!

ija said...

oke..menakutkan..hu hu sila bersedia untuk adek adeena pulak he he he

Uwa said...

OPy,
hahhaha.. gelak la gelak la..huhuhuh
nanti time ko, adeena pulak gelak ehehehhe

tq tq


ija,
huhuhu~~ menakutkan dan seram. tula adik adeena ni lambat lagi kot hahahah

NuZmEEnS said...

Seramnya baca story akak ni. Nape akak x request amik epidural?.. ke pihak hospital x bagi?... x patut2.....

uswah said...

perrrrr!! serammmm gileeeee cite ko!!! aku pun terase ngilunye! mak aih xde bius ek time jahit!! super ngeri!! adeh ko mmg kuat le bak kate suheb.. huhuhuhu.. tabah sungguh! salute ah u! haha

alhamdulillah ko cepat je bersalin!!

-adek iparmu yg serender mintak epidural! hahaha

Zeti said...

ko punya experience sebijik dgn aku la..bezanya aku dapat forcep. pastu time jahit tak rasa ape sebab dia bius. tapi pas bius hilang...adoiii sakit giler..btw Uwa, tahniah. baby pun dah besar kan. dah lupa agaknya rasa sakit tu bila tgk dia mmbesar:-)

imang said...

kite bace ngilu2 rase!!!!! haha gile tabah la uwa berbaloi la ngan adeena yg comel gileeee heheh mane gamba terbaru update2!

uwa said...

NuZmEEn,
tak amik epidural tu, sbb masatu dah sakit sangat and tak teringat pun pasal epidural.hahahaha
Dr pun tak lak tanya pape. Tapi rasanya kalau bersalin goverment memang susah nak dapat ubat tu, melainkan kes kes special je. Sbb ubat tu mhal:p

Hehehe isyaALLAH semoga awak dipermudahkan ketika bersalin nanti ;p

uwa said...

Uswah,
hahahaha.tula time jahit tu mmg sakit!!tak ada bius pun.terasa dicuit-cuit daging ini huhuhu.
Tapi masa kita nak sakit2 nak bersalin tu, dia ada cucuk something kat peha, katanya ubat tahan sakit. Tapi apah pun tak berkesan. hahahah

Tula, syukur sangat sangat kejap je bersalinnya.

Zeti,
eh, sama ek pengalaman kita. forcep yang kepit kepala tukan. hahahaha, tu la sakit kan!!!
Tula, bila tgok baby membesar ni lupa dah sakit bersalin tu.
ha, ko bila nak menambah ni? :p

imang,
hahaha..sila praktis ngilu olok olok dulu ye. nanti dah time beru la tau kengiluannye hahahaha
gambar? belum transfer la. nanti i update ye :p

kak tinee said...

heheheheh ...mmg sakit gila ....smlah kita tkda pain killer, epidural .... mmg tk terpk nak mintak epidural .... rasa insaf sgt kan .... yang penting dah selamat kan

Uwa said...

Kak Tinee,
tula.. alhamdulilah, semuanya selamat;p

hapPY zuRa~~ said...

uwa.. pengalaman anda menggerunkan.. aduiii.. takutnye.... mcm mana ney? hikhik.. adeh.. tolonggg!!~~

*mcm dpt rasa je mcm mana.. ahahha*

AALAA' said...

uwaa kite baru bace! hohohh saspen gileeeee!! ape2 pun, sile la update gambo adeena yg baru okeh ;) tak aci la kat fb je.. hahah comel nye teringat tibe2 heheheh

Anonymous said...

Silver is one of pandora jewellery the oldest metals ever cheap pandora used to make jewelry. It cheap pandora uk can be used to make a ring look rich pandora discount uk and lustrous, classic pandora uk or contemporary, plus pandora bracelets it is easy to clean pandora bracelet and keep looking like new. Many people believe pandora bracelets uk that silver improves over time, looking more and more attractive the longer you wear it.While all of these pandora bracelet charms are great reasons to buy silver wedding rings, the best part about silver is definitely pandora bracelets sale the price. This affordable metal makes it easier to buy the ring you really want without spending too much money.

Anonymous said...

yeeee.....takutnyee,hehehee