Tuesday, November 24, 2009

Kencing Manis ketika Hamil

Semalam, seawal pukul 8pg saya mendapat panggilan dari Klinik Kesihatan Bt9. Missi kak wani yang call. Dia bagi tahu yang result ujian gula sudah ada, dan bacaan gula saya sedikit tinggi iaitu 9+.
Macam tak percaya pun ada, sbb saya tak pernah ada diabetis sebelum ini. Selalu bacaan saya adalah antara 5-7 saja. (selalu test sbb mak saya ada mesin ujian tu). Missi suruh tetapkan hospital mana untuk bersalin, yela dia nak buat surat rujukan kepada hospital tersebut.
Bahaya diabetis ketika hamil ini adalah kerana, baby mungkin menjadi besar dari biasa. So, kena bersalin awal untuk mengelakkan dari baby terus membesar dalam perut.
Untuk kes saya pula, saya adalah seorang yang kecil molek dan mempunyai bukaan tulang pinggul yang agak kecil. Jika ditambahkan dengan saiz baby yang besar, ia akan menyebabkan baby tersebut susah nak keluar. Dan khuatir juga akan sangkut bahagian bahu baby nanti. Saya banyak juga search, kenapa diabetis boleh datang pada saya. Link ini agak bagus.

Jadi, saya perlu menjalankan ujian sekali lagi untuk mempastikan adakah saya benar-benar diabetic. 4kali ujian darah akan di ambil dalam masa sehari. Saya akan buat nextweek la, sbbnya tak nak kacau mood raya kunun hahahhaha...harapnya result test ini okla nanti. Sbbnya kalau betul-betul kandungan gula tinggi, mungkin saya akan dicucuk insulin pula. OH sangat takut!

Ya ALLAH, anugerahkan kesihatan yang baik kepada hambamu ini dan kandungannya...~ amin~

2 comments:

uswah said...

wah link yang bagus! eh tapi kirenye ko lum masuk tahap diabetes kan..

sudah ada internet nampaknya boleh mengapdet blog dimalam hari.. hihihi

Haza Wahida said...

biasanya pada 3trimester akan terdapat sedikit gula.cumanya kena kawal, jgn byk makan berkarbohidrat,contoh nasi, roti.
Test minum gula tu sangatlah tak sedap nak muntah. dan lagi satu jgn stress terlebih pulak, nanti takut kena darah tinggi..bahaya tu.