Thursday, March 12, 2009

Dapur Gas Saya

Tadi masa balik dari kerja teringin pulak nak makan roti telur goreng, cubalah pasang api di dapur ku ini.Amik! api merah yang bernyala. Hurmm, mengapakah terjadi begitu ya. Mengikut teori fizik saya, dia adalah akibat salurah gas tersekat.Jadi pengudaraannya tak cukup menyebabkan api tu jadi tak sempurna biru.
Dulu masa kat Senawang pernah jadi juga, anta p rumah Tuang suh dia tengok-tengok kan. Siap pakai allen key lagi pakcik tu. hahahah. Tapi kat sini, den buek sendiri ajolah. Rumah bujang macam ni la.
Kemudian, saya pun meng-godek la dapur tersebut, habis kuku and jari saya cedera sbb nak keluarkan tungku dia. Tangan pun hitam-hitam sebab jelaga api tadi.Tungku tu pun agak panas sedikit.And yes! Berkat kesabaran tungku dapat keluarkan.
Cucuk punya cucuk, korek punya korek. Semua nye tak ada yang sumbat. Akhirnya ketemu juga! Ade labah labah buat sarang dekat connector tu! ke sawang eh. Anggap la ia sawang. Betul la kata Tuang dulu, ade labah labah buat sarang kat dalam tu. Mati-mati kitaorang tak caya. Tambah-tambah cik ija yang paling rajin masak. Tak mungkin ada sarangkan?

Akhirnya api biru berjaya di hidupkan! yeepiee Uwa berjaya! Tapi habis semua tangan hitam hitam sebab nak masuk balik tungku ni and ade besi dia yang keras kena bengkok kan. Luka luka jariku ini. Sape ade plaster?? hahahaha

Dapat la makan roti telur yang sedap! nyum nyum nyum! gambar roti telur tak ada. sbb dah masuk perut pun.

6 comments:

PanAdoL7e said...

wah.. sejak nak kewen nih.. dah pandai urus kan dapur! tahniah.. eh sampai ker?

uwa said...

hahahahah.. padahal sejak azali kita memang pandai..

tu jengket jengket baru sampai..gagagagaagga

Mohd Faiz Safwan said...

pehhh..
kalu dapur selalu gune..
takdelaa sempat labah2 tu buat sarang..
tp tgk kan pd kondisi dapur nye..
berkilat..tanpa sebarang calar..
either dapur baru beli smlm..
or dah lama beli..tp tak pnah pkai..
anak dara zaman skrgggg....
hehehe..
cheers!!

Mohd Faiz Safwan said...
This comment has been removed by the author.
uwa said...

Faiz,
Tolong sikit eh. Kita orang setiap kali guna cuci la balik. sebb tu sentiasa berkilat lagi menancar-mancar. hahahhaha

sophrenia said...

Yahu! Mekasih kasi idea camne nk betulkan. Saya pun ada masalah jelaga wlupun dah ekjas salur udara. Pas cucuk n godek salur gas ikut salur udara da dapat balik api biru. Jimat x payah beli dapur lg