Sunday, June 08, 2008

Kenaikan Harga Minyak

Emm..sbb kenaikan pasaran harga minyak dunia menyebabkan saya pun terasa tempiasnye. RM2.70 seliter! Gilak mahal! kalau isi 10ringgit dapat 3.7 liter bersamaan dengan tambah tolak 2 botol setangah air vanila coke. Hish memang kenaikan yang sangat drastik!
Saya dapat sms from kak are kata minyak nak naik 0.50. tu pun dah cukup mahal pada saya. Ni pulak naik 0.78 sen. Memanglah sangat memberi kesan kepada saya yang berpendapatan biasa-biasa ni. Kerajaan kata nak bagi subsidi kepada semua pembeli petrol. Konunnya selama ini subsidi diberikan kepada pengusaha petrol. Pada pandangan mereka memberi kesamarataan "equal" kepada seluruh rakyat malaysia.RM 635 setahun untuk pengguna kendaraan 2.0cc kebawah. Saya lah tu :) Alhamdulillah. Ade jugak yang membatu.
Tapi mungkin diaorang ni lupa yang harga barang-barang lain akan terus naik. Tepung, beras, bill letrik dah lain-lain lagi akan terus meningkat selepas kenaikan harga petrol ni. Yang paling sedih adalah golong yang kurang berada,makcik-makcik atok atok (khususnya melayu) di kampung-kampung yang terpaksa menerima kenaikan harga barang. Dorang ni dah tak ada kereta mahupun moto. "Subsidi entah kemana. Kesamarataan entah kemana." Pada saya there is no kesamarataan in this world! kepada bukan kerajaan juga yang meminta kesamarataan, pikiaq la sendiri...There is no way!!! jadi hentikan je la..
Saya pun tak ada solutionnya just, memberi pendapat pada mata kasar. Kesian kepada kaum sendiri.

No comments: